Pilot waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden begin 2020 van start

pilot met waterstoftrein provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Engie - Groningen Groen - Groningen Groen & Duurzaam - Promotie Noord

Tijdens de Klimaattop Noord maakten provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Engie bekend dat zij volgend jaar samen een proef gaan doen met het rijden met een waterstoftrein. Het doel van de proef is om te onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte oplossing zijn voor de verduurzaming van het treinvervoer in Groningen.

Nachtelijk testen
De partners hebben de ambitie om een pilot te organiseren in het eerste kwartaal van 2020. De testen met de waterstoftrein worden ’s nachts uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Met deze proef willen de vijf betrokken organisaties meer praktijkervaring verzamelen.

Speerpunten
De belangrijkste speerpunten van deze pilot zijn: 

  • Het testen van de prestaties van de waterstoftrein Coradia iLint39 van Alstom op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.
  • Onderzoeken wat er allemaal nodig is om toestemming te krijgen om in de reguliere
    dienstregeling met een waterstoftrein op het spoor in Noord-Nederland te mogen rijden.
    In deze pilot wordt getest zonder passagiers.

Waarom waterstoftreinen?
Deze pilot met de waterstoftrein is een nieuwe stap in het slimmer en groener maken van het openbaar vervoer. Als de proef een succes is, wil de provincie Groningen vanaf 2023 nieuwe treinen op waterstof laten rijden.

Samenwerking
Dit is een gezamenlijke pilot van de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Engie.

De intentieverklaring is ondertekend door:
Mw. Fleur Gräper – van Koolwijk (gedeputeerde, provincie Groningen)
Dhr. Anne Hettinga (directeur, Arriva)
Mw. Dorothé Wennekendonk, (regiodirecteur Noord-Oost, Prorail)
Mw. Thi-Mai Tran, (Customer Director HTM, RET ; Provinces The Netherlands, Alstom)
Dhr. Pieter de Jong (head of BD Hydrogen the Netherlands, Engie)

Laat een bericht achter

Plaats een reactie

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Deze inhoud is beschermd