Promotie Noord - Laat zien wat het Noorden te bieden heeft - Ivonne Sprok - SPROX Media - SPROX Concepts

Laat zien wat het Noorden te bieden heeft!

Een lange en hete NoorderZomer een unieke 30e Noorderzon is ten einde

Promotie Noord

De wel heel bijzondere dertigste Noorderzon is tot een einde gekomen. Het NoorderZomerProgramma streek in juli en augustus zes weken neer op 14 verschillende locaties in Groningen.

Zo’n 3000 bezoekers genoten daar ter plekke in kleine aantallen live van een divers internationaal en lokaal programma, met bijzondere premières, wekelijkse lezingen, talkshows en reprises van een aantal eerdere festivalfavorieten. Het rijk geschakeerde programma bestond uit 29 verschillende onderdelen met in totaal 370 voorstellingsmomenten. Het alternatieve programma is ontzettend goed bezocht: 86% van de stoelen waren bezet.


NoorderZomerProgramma 2020
Van een theatrale wandeling in de Hortus Botanicus in Haren tot een tijdelijk reisbureau in het centrum en van een afwisselend filmprogramma in Grand Theatre tot het reizen naar een andere dimensie in Forum Groningen. Noorderzon presenteerde binnen het NoorderZomerProgramma een afwisselende selectie van voorstellingen, film, installaties, audiotours, lezingen en debat en een wekelijkse talkshow.

Het zes weken durende zomerprogramma begon met een prachtige vijfsterrenrecensie voor de première van de film El Público van de Argentijnse regisseur Mariano Pensotti. Mats Staub, de Zwitserse kunstenaar wiens ontroerende installatie Death & Birth in My Life in de laatste week te zien was, ontving ook die week de Zwitserse Theaterprijs 2020.

Het internationale gedeelte van het programma bestond verder uit de bijzondere online ervaring Live Stream Arielle F van Simon Senn (CH) en een filmprogramma met onder meer Sarah Vanhee (België), The Chekhov Project (VS) en Yasuko Yokoshi (Japan). Daarnaast presenteerde Johannes Bellinkx, bekend van de achteruitloop-wandeling Reverse, zijn nieuwste project Continuum en deden deelnemers bij de try-out van het interactieve spel VIRUS van Yan Duyvendak (CH) een poging een weg te vinden door de crisis die een pandemie met zich meebrengt. Deze coproductie van Noorderzon en Grand Theatre ging daarna in première bij het Zürcher Theater Spektakel in Zürich en reisde door naar International Summer Festival Kampnagel in Hamburg.


Lokale makers Karin Noeken, WERC, Sijas de Groot, Karel Hermans, Sieger Baljon en Mads Wittermans lieten hun nieuwste werk in première gaan. X_YUSUF_BOSS en Hendrik Aerts hernamen speciaal voor Noorderzon respectievelijk AFAR en Blackbird/Rebirth. Platform GRAS, Veerle van Overloop en CBK Groningen namen bezoekers mee op bijzondere wandelingen en audiotours. De Verhalen van Groningen lieten Groningers met Molukse-, Indische-, Antilliaanse-, Surinaamse- en Syrische roots zich buigen zich over de betekenis van je ergens thuis voelen in het laatste weekend van het zomerprogramma.

Samen met Arts in Society (RUG) presenteerde Noorderzon wekelijks een lezing binnen het thema Kunst & Crisis, onder leiding van presentator Jelte Posthumus en met bijzondere gasten. De reeks werd afgesloten met een debat. Ook Arno van der Heyden zorgde samen met Dagblad van het Noorden voor een wekelijks terugkerend programma, de live op Podium TV uitgezonden talkshow Noorderzon aan Huis – Een alternatief aperitief. Ook Studium Generale was van de partij, met twee keer de zeer snel uitverkochte theaterlezing van wetenschapper en stand-upcomedian Lieven Scheire (BE).

Algemeen directeur Femke Eerland: “Ik ben ontzettend trots op het team, artiesten en publiek dat iedereen zo snel en goed heeft weten om te schakelen nadat we het festival moesten cancellen. We wisten wat er niet kon, we hebben de Groningse zomer wat verrijkt met wat er wel kon. De ervaringen van de afgelopen maanden en deze zes weken programma, nemen we natuurlijk ook mee naar volgende jaren.”

Noorderzon 2021
De organisatie achter Noorderzon Festival of Performing Arts & Society, dat vanaf 2021 wordt opgenomen in de landelijke culturele basisinfrastructuur, gaat de komende tijd bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden voor Noorderzon in 2021. Daarin worden de ervaringen van de afgelopen zes weken natuurlijk ook meegenomen. In een later stadium wordt meer bekend gemaakt.

Het NoorderZomerProgramma van Noorderzon in de pers

“Superieur spel met verbeelding en werkelijkheid” ***** – Dagblad van het Noorden over Mariano Pensotti’s El Público

“De online vorm van de voorstelling voert de spanning tussen het digitale en de realiteit op, zeker als Arielle echt haar opwachting maakt in het Zoom-gesprek. Digitale identiteiten beginnen door elkaar te lopen tot er een verwarrend online Droste-effect ontstaat.” **** – NRC over Simon Senns Live Stream Arielle F –

“Kunst is niet een mededeling. Kunst toont ons iets waar we zelf nog iets mogen doen. Kunst leert ons om te gaan met ambivalentie, met onzekerheden. Juist omdat kunst geen eenduidige betekenis heeft. Dat is heel relevant. Vooral nu. Omdat de grote problemen waar we mee te maken hebben onhelder zijn.”
– Dagblad van het Noorden citeert Maarten Doorman tijdens zijn lezing over Kunst & Crisis

“In Blackbird/Rebirth voelt rouw gedurfd echt, bijna pijnlijk vers” ****
– De Volkskrant over Hendrik Aerts’ Blackbird/Rebirth

“In The meeting vertelt hij openhartig, met flair en humor over de drankverslaving waar hij jarenlang mee gekampt heeft. Het is een afwisseling van smakelijke en pijnlijke anekdotes, af en toe gelardeerd met een sterk staaltje dronkemansslapstick.” – De Theaterkrant over Mads Wittermans’ The Meeting –

“In een fraai vormgegeven toneelfilm zien we hoe een stuk van Tsjechov wordt opgevoerd in de tuin van regisseur Brian Mertes. Mertes filmt dicht op de huid en zo krijg je een stuk-in-een-stuk-in-een-docu-in-een-film.” **** – De Volkskrant over I am a Seagull van The Chekhov Project

“Beginnend vanuit de wederzijdse vraag wat ze van hun eigen geboorte weten, ontvouwen zich eerlijke, bij vlagen ontroerende gesprekken en beschouwingen over geboorte en dood – waarbij niet alleen het gesproken woord (…) centraal staat, maar expliciet ook de stilte: het luisteren, de stille herkenning in het verdriet óf het geluk van de ander. Dat schept een groot gevoel van verbondenheid –  dat zelfs door een scherm heen voelbaar wordt.” – De Theaterkrant over Mats Staubs Death and Birth in My Life

Laat een bericht achter

Plaats een reactie

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Deze inhoud is beschermd