Arjan de Putter 30 april 2019
Met dank aan de fiscale omstandigheden (4% bijtelling tot € 50.000) vliegen de elektrische auto’s inmiddels over de zakelijke toonbank. In maart 2019 was 10% van de geregistreerde auto’s een elektrische. Een actieradius van dik 350 echte kilometers is gemeengoed. En toch zijn er nog mensen die zuchten dat ze elektrisch móeten rijden van de baas. De perceptie is dat elektrisch rijden niet is weggelegd voor kilometervreters. Die perceptie is ook iets waar men in de verhuurbranche mee kampt: elektrisch rijden is (te) duur en je komt niet ver genoeg. Maar is dat zo? Samen met Autohopper deden Jan Rooderkerk en Arjan de Putter (EV Coöperatie) een onderzoek.
De opdracht
Autohopper vroeg ons om met een 100% elektrische Hyundai Kona vier van hun vestigingen te bezoeken: in Geldrop, Puttershoek, Den Helder en Drachten. Daar maakten we een EV promotie actie van door op elke vestiging het boek ‘Alles over elektrisch rijden’ van auteur Jeroen Horlings achter te laten. Ën we maakten de bedrijfsleiders lid van de Vereniging Elektrisch Rijden.
De Kona stond maandag 29 april om 08:00 frisgewassen met een volle batterij klaar bij het hoofdkantoor van Autohopper in Apeldoorn. Daar moest deze witte schicht ook weer worden ingeleverd, als het een beetje kon nóg voor sluitingstijd.
Het resultaat
Volgens een berekening op Google Maps was het een route van 632 kilometers. We legden er iets meer af: maar liefst 694. Maar, we zijn er in geslaagd om vóór sluitingstijd weer terug in Apeldoorn te zijn.
Ons rijgedrag
Het rijdersduo van de EV Coöperatie gedroeg zich vanzelfsprekend als een heer in het verkeer. Waar Jan de voorkeur gaf aan de eco-stand koos Arjan gewoon voor de sportstand. Voor het verbruik maakt dat niet echt heel veel uit. Veel belangrijker is de rechtervoet en de hoogte van de cruise snelheid. Die lag in alle gevallen op de maximum toegestane snelheid.
Omdat we nog vóór 18:00 uur terug wilden zijn in Apeldoorn werden het met name op het laatst wel flitsbezoekjes.
Om 08:14 vertrokken we, om 17:53 arriveerden we. Dat is een totale reistijd van 9 uur en 39 minuten. Daarvan waren we 7,5 uur echt aan het rijden, 1 uur bezoektijd (Quality Time) en we stonden 1 uur aan de snellader.
Wat meer detail
’s ochtends vroeg van Apeldoorn naar Geldrop (rond Eindhoven heen en dan Geldrop in) ging soepeltjes. Naar Puttershoek betekende op het laatst veel B-wegen, wat de gemiddelde snelheid aanzienlijk drukte.
In Puttershoek constateerden we dat we net te weinig prik in de batterij hadden om Den Helder te bereiken. En omdat de Kona met 77 kW kan laden, wilden we beslist een snellader die dat kan aanbieden. Noem ons gemakzuchtig, maar wij kiezen dan voor Fastned. Tussen Rotterdam en Den Helder bleken aardig wat 175 kW laders van Fastned te staan, doch allemaal aan de westkant van de snelwegen. Of te wel: als je van Den Helder naar Rotterdam rijdt staan ze voor jou aan de goede kant. Rijd je andersom dan staan ze dus verkeerd.
Omdat de maag begon te knorren namen we een vers sapje en een lekker broodje terwijl de Kona aan de voeding werd gelegd bij Fastned Portland. Broodje op, kruimels van de kin vegen en weer verder!
Zoals vaker zijn de beste voorzieningen in de Randstad: in Friesland staan nog geen 175 kW laders. In elk geval niet van Fastned. Daarom stuurden we de Kona naar Fastned Hoge Kwel, wat vanuit Den Helder een kleine omweg was. Ook nog eens binnendoor. Na een half uurtje laden konden we volgens onze berekeningen zonder verder laden onze route afmaken naar Drachten en Apeldoorn.
Of het nu aan de tegenwind of ons enthousiasme lag: in Drachten stonden we voor de keuze óf met 100 km/h naar Apeldoorn óf nog even bijladen. We kozen voor een kwartiertje bijladen én een verse chauffeur. Dankzij het ontbreken van files en een stuk louter snelweg werd nog even een gemiddelde van 120 km/h neergezet (waarmee die laadstop weer werd terugverdiend).
Quality Time
Wat een leuke ontvangst viel ons ten deel bij de Autohopper vestigingen! In Geldrop genoten we van de koffie bij Roy van Bergen. In Puttershoek werden we ontvangen door Anja Harmans en Jannette Westbroek, in Den Helder door Reindert van den Born en in Drachten stond Erik Hofstee ons buiten op te wachten! Die had ons natuurlijk al zien aankomen op de website van ElektriciTijdrit!
Onze conclusies
700 kilometer op een werkdag, wie doet dat nou? Met 700 km op een werkdag ben je al 7,5 uur aan het rijden. Dat is nagenoeg een hele werkdag. Als je dagelijks de helft van deze afstand aflegt, heb je onderweg geen laadtijd. Thuis aan de stekker, ’s ochtends 100% vol. Let bij dit soort auto’s wel even op de juiste aansluitwaarde (niet elk huis kan 6,7 kW aanbieden over 1 fase).
En voor een huurauto? Autohopper heeft 2 elektrische klasses in het assortiment:
Klasse 1: Bijvoorbeeld een Volkswagen e-Golf en Hyundai Ioniq, vanaf € 65 per dag
Klasse 2: Bijvoorbeeld een Hyundai Kona of Kia Niro, vanaf € 89 per dag
Autohopper maakt het je bovendien makkelijk: de prijs van de stroom is inbegrepen! Aan de contactsleutel zit een pas waarmee je onderweg kunt bijladen. Bij de dagprijs zit 100 km inbegrepen. Voor extra kilometers betaal je € 0,18. Voor een Renault Megane of een Peugeot 308 (klasse ‘Ruim’) betaal je bij Autohopper € 55 per dag (ook 100 km inbegrepen) en € 0,18 voor elke extra kilometer. Maar…. dan mag je de benzine zelf betalen.
Voor hele grote ritten zou ik kiezen voor zo’n Kona of Niro. Dan heb je het comfort van een motor met 200 pk inbegrepen. En geloof me: als je 700 kilometer op één dag door Nederland hebt gereden is dat héél fijn!
Voor andere ritten zou ik een klasse 1 elektrisch overwegen. Dat tientje dat het meer kost ten opzichte van een Megane verdien je als consument bij de laadpaal weer terug.
Met dank aan:
- Autohopper
- EV Coöperatie
- ElektriciTijdrit
- Lees.nl
- Vereniging Elektrische Rijders
Bron: Arjan de Putter is EV Expert. Hij heeft aan de wieg gestaan van E-xpeditie.nl, ElektriciTijdrit, Waterstof Challenge en EV Coöperatie. https://www.linkedin.com/in/arjandeputter/